Rabu, 20 Oktober 2010

PANDANGAN TOKOH BARAT

a) Plato (347 SM) – lukisan adalah 3 x terpisah drp kebenaran .Seni dan pendidikan perlu dipandukan kpd kebenaran, kebaikan, kesempurnaan, kesejahteraan dan keindahan. Dikaitkan dgn perlakuan,akhlak, nilai dan moral .

Mencipta sesuatu persekitaran yg berbudaya dan meningkatkan perpaduan.
- Lukisan dibincang dgn konsep imitasi
- membandingkan lukisan dgn kebenaran
- Pelukis meniru objek yg dibuat oleh tukang pembuat.

b) Aristotle ( 384-322SM)
- pelukis x meniru tapi memberi struktur bentuk kpd benda alam maka seni itu baik.

c) Pestalozzi (1746-1827)
- beri peluang kpd kanak-kanak belajar seni sama ada berbakat atau tidak diberi penekanan kepada konsep kepentingan aktiviti mata dan tangan.
- kerja tangan atau kraftangan diajar dgn konsep sepanjang hayat aktiviti bercorak praktikal.

d) Herbert Read
- Seni adalah penghasilan rupa dan bentuk yg menimbulkan keceriaan, keseronokan dan kedamaian estetik.
- Seni alat untuk mendidik seseorang
- seni boleh menyatukan semua Negara ( pendidikan dan pembentukan diri )

e) Frank Cizek ( 1865-1946)
- Seni sebagai satu peranan ekspresi bebas dlm pendidikan .
- Kanak-kanak diberi ruang untuk melukis mengikut pandangan mereka supaya x hilang kreativiti dan sifat keperibadian diri
- mewujudkan suasana gembira, suka riang,
minat untuk belajar dan memajukan diri.

f) John Dewey (1859 – 1952)
- Aktiviti seni meruapkan satu pengalaman kpd kanak-kanak.
- Memberi kebebasan kpd kanak-kanak menysun pengalaman untuk encerdaskannya

g) Walter Gropius
- Seni visual memberi faedah kpd kehidupan seharian seperti dfalam prinsip rekaan dan nilai estetik bagi menghasilkan barangan harian eg. Kerusi,meja dsn.
- Ianya mengabungkan seni , pertukangan , sains dan teknologi.

h) Efland dan Chapman
- Seni adlah untuk masyarakat
- Seni dan kreativiti menjadi satu unsur imaginasi.

i) Lansing
- Seni dpt mengembangkan potensi pemikiran , sikap dan psikomotor.

J) June McFee
- Menekan kpd kesenian dan individu serta seni dalam masyarakat
warisan budaya.

k) Feldman
- Seni dan kebudayaan tunjang pembangunan seni manusia.

4. Konsep kendiri berdasarkan konsep SV barat
- membantu dan membentuk daya kreativiti pelajar
- untukmengekspresikan imaginasi dan luahan perasaan
- menyedarkan pelajar terhadap warisan budaya
- menghargai dan memulihara seni
- Ada Kesedaran murid kreatif dan produktif
- Membentuk sikap JERI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan